۶ شهریور ۱۳۹۰

به ياد درياچه اي كه آبي خدا بود

من فكر مي كنم جنگلها،  رودخانه ها و درياچه ها، كوه ها و دره ها و دشتها همه روح دارند،‌ زندگي مي كنند. ما زنده بودنشان را نمي بينيم. نمي دانيم كه اينها نفس مي كشند و در كنار ما هستند تا وقتي كه مرگشان فرا مي رسد. ناگهان است كه ما مي فهميم اينها چقدر زنده بوده اند و ما چقدر دير فهميده ايم نفس كشيدنشان را،‌  وقتي جنگلها مي سوزند،  آتشي كه از دور مي بينيد صداي فرياد درختها را به  گوش شما مي رساند.  قلبتان از دردي كه درختها متحمل مي شوند سخت مي گيرد. وقتي رودخانه اي، مي ميرد قدم زدن در بستر خشك و تشنه رودخانه دردناك است.  شما مردن رودخانه را مي فهميد  قدمهايتان تشنگي زمين را لمس مي كنند.
يادم مي آيد اولين بار كه به  اورميه  مي رفتيم سالهاي سال پيش،‌ در انتهاي جاده اي كه مسير حركت مابود با يك شيب ملايم رو به بالا درياچه قرار داشت ما درياچه را نمي ديديم راننده هوشمندانه موسيقي فتح بهشت را گذاشته بود. در اوج موسيقي ناگهان آبي درياچه،‌ آبي بسيار زيباي درياچه،‌ آرام آرام  مقابل ديدگانمان نمايان شد. كساني كه درياچه اورميه را در اوج ديده اند مي دانند كه وقتي مي گويم آبي،‌ از چه تناليته رنگ آبي حرف مي زنم. رنگ مسحور كننده اي كه تاسالها به يادتان مي ماند.
 اينك خوب مي فهمم مردمي كه درياچه اشان را مي خواهند چطور استغاثه هاي درياچه را مي شنوند و قلبشان از درد ورنج لبريز شده است.


 ته نوشت:اورميه" و "درياچه اورميه" يك شهر باستاني و يك درياچه باستاني هستند. در زبان آشوري( يكي از زبانهاي باستان)"اور" به معناي شهر و" ميه" به معناي آب است. 

۲۰ نظر:

Unknown گفت...

خدا نکنه اونهمه زیبایی بمیره

يك زن گفت...

سلام. خيلي وقته شما رو مي خونم، اگرچه شايد نه چندان منظم. من هم درباره اروميه نوشتم. اگر دوست داشتي، سري بزن.

س گفت...

من این دریاچه رو تو پرواز هواپیما دیدم ، البته 7-8 سال پیش ، واقعا زیبا بود.

ناشناس گفت...

کاریکاتوریست سوری ای به نام علی فرزاد که شهرت جهانی دارند و اصلاتاً کُرد سوریه هستند، توسط حذب بعث و اطلاعات سوریه دستگیر و شکنجه شد.. چیزی که بیشتر از همه قلب همه را به درد آورد، خورد کردن انگشت هایش بود. انگشت های هر دو دست اش را شکستند. آخرین کاریکاتوری که از او منتشر شد بشار اسد را کشید که دارد تاکسی می گیرد.
بابت هک شدن بلاگ ات خیلی متاسف ام... گفتن خیلی متاسفم دردی دوا نمی کند. هر چند به نظر می آد بیشتر از یک هکر متعهد به آرمان های انقلاب، می تونه کار یک دزد که شاید رویای نویسندگی در سرش داره و بیچاره شیفته ی قلمِ شما شده باشه. در هر صورت نگران نباشید دزد آسان رسوا می شه وقتی که اراده کنه آرشیو شما رو جایی بکار ببره. این دیدگاه من بود نسبت به دستبردی که به بلاگتون شده اما غیر این صورت فقط یک چیز می گم؛ خانوم شما در آینده نویسنده ی قابل و مطرحی خواهی شد. زخم ها و بلاگ ها و کتاب ها و روز نامه ها و قلم های شکسته پایدارند و آن چیزی که ناپایدار و رفتنی است، شما نیستی. خیلی ساده، عمر این بلاگ از عمر جمهوری اسلامی پیش تر می رود و ما بعد ها صفحه خوردن جمهوری اسلامی را از روزگار در آرشیو های قدیمی شما جستجو می کنیم. در مورد شخص هکر. یک پیام دارم برایش/برایشان: آقا/ خانم خدا را بهانه نکن و کمی با وجدان باش و نیک بنگر به این دیوان بی مردی که مردی را شکستندُ، صدای آخرین باران، کماکان می دَمد از دَم، ندای پاکبازان را. ولی انگار حیف چه آسان می شود ارزان شرافت ها، ارزش ها...

ناشناس گفت...

بهتر از این تمی تونستی بگی.من تا وقتی که خبردار شدم دریاچه ارومیه داره از دست میره عمق دلبستگیم رو به فرهنگ مادریم نفهمیده بودم

کیقباد گفت...

یک عکس ماهواره ای تازگی از این منطقه گرفته شده که در آن علاوه بر دریاچه ی اورمیه ، دریاچه ی وان ترکیه نیز دیده می شود . واقعا" دردناک است که در این عکس دریاچه ی وان ترکیه پر آب و آبی ی آبی است و دریاچه ی اورمیه بجز مقدار کمی از آن ، بقیه اش سفید و نمکزار شده است . کاش می توانستید این عکس را پیدا کرده و در این پست می گذاشتید .
بهر حال انگار که با وجود دعای داریوش کبیر ، ایران هم دچار خشکسالی شده است و هم از آن بدتر گرفتار دروغ !

خارخاسک هفت دنده گفت...

اين عكس را ديده ام و برايم ممكن است كه بگذارمش . ولي راستش دلم نمي خواهد هنوز اميد دارم به آبي شدن درياچه اورميه .

سعید گفت...

زنده باد امید و زنده باد خارخاسک هفت دنده

ديو گفت...

زبان آشوري يكي از زبانهاي باستاني نيست..هنوز هم به اين زبان صحبت ميشه و زنده است.. ربطي به موضوع نداره البته ولي يه مقدار با يك جمله داخل پرانتز به وجود يك قوم بي اعتنايي كردن آدم رو ناراحت مي كنه..منم اميدوارم درياچه خشك نشه..ولي آدمها رو مهمتر ميدونم...كه روزي اطراف اون درياچه زندگي ميكردند و حالا به لطف نا مهرباني ما....

خارخاسک هفت دنده گفت...

عزيزم اور و آشور يك منطقه هستند در بين النهرين . اينها ربطي به آشوري ها ندارند كه به قول شما يك قوم هستند ! من هم به همين دليل داخل پرانتز گذاشته ام كه بگويم زبان منطقه آشور! همين وا‍ژه هاي زبان آشوري به مناطق ديگر هم رفته است مثل اور شليم !
يعني چه مردمي كه در اطراف درياچه زندگي مي كردند و حالا به لطف نامهرباني ما ؟ نامهرباني ما با اينها چكار كرده است؟ چرا پرت مي شوي از موضوع !
كدام مردم در اطراف درياچه زندگي مي كردند كه حالا زندگي نمي كنند . مردم اورميه را مي گويي؟
اورارتويي ها را مي گويي؟
خوب عيبي نداره شما آدمها رو مهمتر بدون من اما در مورد درياچه حرف زدم به وقتش در مورد آدمها هم مي نويسم .

ناشناس گفت...

آقا يا خانم ديو :
زبان ممكن است باستاني باشد اما زنده باشد . مثلا زبان كردي زبان باستاني است ولي هنوز زنده است يعني ريشه در دوران باستان دارد . يا زبان مردم روستاي ابيانه باستاني ولي هنوز زنده است.
فكر كنم منظور ديو از آشوري ها مذهب آشوري بود.

ناشناس گفت...

با اين طرح هاي مجلس بايد بگيم خدا بيامرزدش !شنيديد نماينده اردبيل مي خواد تو درياچه اروميه جنگل كاري بكنه؟!!!!

ديو گفت...

ناشناس جان دليل اينكه اون زبان تا اورشليم هم رفته اينه كه زبان " به قول شما باستاني" زبان آرامي بوده كه از شمال غرب ايران..شمال عراق و اردن و فلسطين و سوريه صحبت ميشده..درضمن دين آشوري ديگه وجود نداره و آشوري ها مسيحي هستند.

مردم آشوري سراسر دنيا هم نواده هاي همون مردم آشوري قديم هستند.

تاريخ پنجم دبستان رو خونديد؟

ديو گفت...

به خانم خارخاسك:

عزيزم...اور جنوب بين النهرين بوده و آشور شمالش ...آشوري هاي ساكن ايران..عراق..سوريه و لبنان و فلسطين و اردن همه بازمانده هاي اون ملت هستند.همون مردمي كه اطراف درياچه زندگي ميكردند و ديگر زندگي نمي كنند تو قرن بيستم اونجا زندگي ميكردنند و آخرين موج مهاجرتشون از ايران اواخر دهه 80 ميلادي بوده....و شما نه چيزي ازشون ميدوني و نه ميخواي بدوني و غيره ....الان بحث داغ روشنفكري درياچه اروميه است...قبلا خليج فارس..قبلش پاسارگاد...كه البته همشون هم تاريخ مصرف دارند.

خب با اين لحن حق به جانب و همه چيز داني كه داري..من نبايد انتظار داشته باشم كه منظور منو بفهمي...

سيمين گفت...

خيلي ناراحت کننده ست....

دارا گفت...

هر از گاهی میخونموتون.

ولی هربار همه پستهایی رو که از دست دادم یه جا

از اون دسته آدمهایی هستین که اصلا نیاز نیست آدم شما رو ملاقات کنه. به رتحتی از نوشته هاتون میشه شما رو فهمید و پای حرفاتون نشست. ماهی یه بار هم نظری داد و همین خوبه. ممنون

رضا افشاری گفت...

ارومیه هم شور بختی بیشتر از اب خودش رو داره تجربه میکنه

خارخاسک هفت دنده گفت...

خانم يا آقاي ديو !
من نمي دانم و نمي فهمم ولي خودت يكبار ديگر كامنت هايت را بخوان ببين چطور با اطمينان مي گويي زبان آشوري باستاني نيست بعد مي گويي ريشه آرامي دارد . من كه مي نويسم منظورم زبان آشوري نيست و سرزمين آشوري است كه در بين النهرين است تو تازه مي روي پي تحقيق كردن مي آيي مي نويسي آشوري ها در شمال بين النهرين ساكن بوده اند !
يعني چه مي خواهي انتقاد كني بكن ولي محكم باش حرف خودت را ديگر زمين نزن چرا توهين مي كني كه من نمي خواهم بفهمم ؟
من يكبار ديگر مي گويم جناب محترم سرزمين آشور سرزمين باستاني است زبان آشوري زبان باستاني است . من نه با آشوري هاي مسيحي كنوني كار دارم و نه متاسفانه دنبال حاشيه هستم بنابراين متشكرم كه براي من كامنت گذاشتي ولي ديگر بعد از كامنت گذاشتن ويكي پديا را مطالعه نكن قبلش مطالعه كن !

ديو گفت...

شما هم سعي كن بدون عصبانيت كامنت منو بخوني..من احتياجي به خوندن ويكيپديا ندارم

در ضمن ميتوني لغتنامه دهخدا رو هم بخوني تا ببيني توهين يعني چي

ناشناس گفت...

با رسیدن به آبی دریاچه منقلبم کردی. زیبا و غم آلود نوشتی
متاسفم که بگویم اگر ج. اسلامی زنده بماند، دریاچۀ ارومیه و خیلی خوبهای دیگر خواهند مرد.

نوروزی دیگر

پول خوشبختی نمی می آورد

 غمگین نباشید و تلاش کنید به ادامه زندگی به خوشبین ترین حالت ممکن. زیرا برای غصه  خوردن در هر موقعیتی که فکرش را کنید سوژه مناسب پیدا می شود...