۱۶ آبان ۱۳۹۰

ياقوت خاطرات

هيچ ميوه اي مثل انار نيست. انار واقعاً ايراني است. واقعاً شرقي است، خوردنش خاطرات قديمي آدم را زنده مي كند. سيب مي خواهي بهترش را فرانسوي ها دارند. نارنگي و پرتقال بهترش را لبناني ها. خيار كه ديگر درختي و اسرائيلي اش بازار را برداشته طوري كه خيلي ها يادشان رفته آن خيارهاي كوچك پرز دار چه عطر و طعمي داشتند. موز را كه اصلا حرفش را نزن هيچ كجايش ايراني نيست جز همان قسمت سياه و كوچك سرش كه گس است و ايراني را ياد گرفتاري هاي اين روز و روزگارش  مي اندازد.
اما انار،  دانه و دانه و لايه لايه  ايراني ايراني است،  آدم را ياد بازار و مسجد مي اندازد،  ياد رقص بابا كرم و  صداي هايده و چه چه شجريان و كرسي و برف و تعطيلي مدرسه ها. آدم را ياد شب چله،  ياد آجيل،  ياد دور هم بودن مي اندازد. دهها رنگ دارد از قرمز خون چكان تا سفيد شفاف آن هسته وسطش گاهي سفت است گاهي نرم مثل خود زندگي است اما خوردني است. انار هميشه خاطرات قديمي مرا زنده مي كند.
" تمام دانه ها را بخور يك دانه را دور نيانداز يادت باشد آن دانه كه از چشمت پنهان بماند همان دانه بهشتي است كه غفلت كردي و نخورديش " .
كدام دانه بهشتي است نمي دانم . نمي دانم اين سالها كه با دقت و وسواس همه ي دانه هاي انارم  را خورده ام آن دانه ي بهشتي چه گلي به سر من زده است  . اما من هنوز با وسواس همه ي  دانه ها را جستجو گرانه مي خورم و مي ترسم دانه ي بهشتي از نظرم پنهان بماند.

۱۵ نظر:

من گفت...

انار دون شده با شکر از دست مادربزرگ.لایک

ناشناس گفت...

خیار هم ایرانیه!‌ اینجا تو امریکا خیار سایز کوچک ندارن و به خیارهای سایز کوچک مدل ایرانی میگن خیار پرشین!

ناشناس گفت...

خیلی ایرانی ست وقتی به یاد بیاوریم همه انارو خورده‌ایم و به این روز افتاده‌ایم

چهارگاه گفت...

منم خاطرۀ اولین باری که مادرم برام انار دون می کرد و راجع به میوۀ بهشتی واسم می گفت ، به وضوح یادمه. بعدشم که فهمیدم این یه ترفند ساده است واسه اینکه دونه های انار حیف نشه برام جالب بود . از این کلک بی شیله پیله خوشم اومد . شاید لذت انار خوردن به جستجوی همون دونه های پنهان باشه.

زاغچه گفت...

این پستت رو خیلی دوست دارم...دانه بهشتی...دونه ای که از چشم پنهون می مونه...همونی که نخوردی و ازش غفلت کردی...

ناشناس گفت...

ولی اینجا توی امریکا انار زیاد هست و خوشمزه :) فقط حیف اینجا دور هم نیستیم انار دون شده بخوریم :)

ناشناس گفت...

با سلام به شما دوست عزیز :تنها فرزند خانواده ای شیرازی بنام صبا9 ساله در مورخ 6/11/86 بنا به ابراز ناراحتی از سر درد نزد پزشک برده میشودو پس از انجام آزمایشات مختلف تا ساعت 3 بامداد مشخص می گردد دارای تومور مخچه میباشد و بصورت اورژانسی باید تحت عمل جراحی قرار گیرد در ت 9/11/86 اولین عمل برای کار گذاشتن شانت بر روی او انجام و در ت 13/11/86 عمل برداشتن تومور از روی مخچه انجام شد که پس از آن متاسفانه مشخص گردید .... لطفا به www.sabayepedar.net www.sabayepedar.com
مراجعه نمائید ودرصورت امکان به خاطر شرف و انسانیتتان اطلاع رسانی نموده و صدای مظلومیت این خانواده را جهت احقاق حقشان به گوش دیگران برسانید زیرا تا به حال این کودک مظلوم 20 بار عمل گردیده و در حال حاظر به دلیل سهل انگاری تیم درمان زندگی نباتی دارد و جالب اينكه پدرش بعد از فروش يكي از كليه هايش براي تامين زندگي به همه چيز متهم گرديده.................. ممنون از عواطف پاک و انسانیتان لطفا در صورت امکان جهت اطلاع رسانی به دوستان مطلبی را در وبلاگتان به این موضوع اختصاص دهید

ناشناس گفت...

هميشه بنويس. باش. هميشه مي خونمت و براي خودت و خانواده گلت آرزوي بهترينها رو دارم.

ليلاي واحه گفت...

سلام
مدتيه مطالبتون رو مي خونم
قلم خوبي داريد
موفق باشيد

ناشناس گفت...

سلام
امروز بعد از یه مدت که از خداحافظی تون میگذره ،برحسب اتفاق به اینجا سر زدم.خیلی خوشحالم که بازم می نویسید.
خیلی ممنونم.خیلی،که مینویسید.
خیلی زیباست نوشته هاتون.
باز هم سپاس

ناشناس گفت...

kharkhasaki jan dashtam arshiveto mikhundam, un film o cd foroshi ke to vali asr st. cd ghoye siah va baghiyeye cd haro azash kharidi ro mishe begi kojast daghighan? kheire saram man 25 sale ke dar rastaye vali asr zendegi mikonam ama darigh az ye zare deghat...inghadram donbale in film gashtam ama be dastam nareside mamnoon... age inja nemitoni begi . khososi bezar to weblogam: www.behamin3000.persianblog.ir
bazam mamnnoon

Unknown گفت...

یادت هست:
صد دانه یاقوت دسته به دسته
با نظم و ترتیب یکجا نشسته
هر دانه ای هست
خوشرنگ و شیرین
...

یهودی سرگردان گفت...

بیا محبوب من به صحرا رویم و در دهات ساکن شویم.صبح زود به تاکستان برویم وببینیم که آیا انگور گُلهایش گشوده شده و انارها گُل داده باشند.در آنجا محبتم را به تو خواهم داد.

بیتا گفت...

منم همه شونو می خورم حتی وقتی کوچولو شریکم میشه اونایی که میریزه این ور اون ور....و نه برای بهشتش...ینی برای اینکه واقعا"خوردن هر دونه اش احساس بهشتو بهم میده.

بابک گفت...

مدینه گفتی و کردی کبابم!
عاشق انارم. بهترین میوه س
یادم افتاد چند ماه پیش یه خانم ایرانی یهودی در بارۀ رسم و رسوم یکی از عید ها صحبت می کرد. ایشان گفتند که تمام انارها 365 دانه دارند و آفای میبدی گفتند: عجب!
ومن یکروز آنهارا خواهم شمرد. فکر می کنم 99% خالی بسته باشند :-)

نوروزی دیگر

پول خوشبختی نمی می آورد

 غمگین نباشید و تلاش کنید به ادامه زندگی به خوشبین ترین حالت ممکن. زیرا برای غصه  خوردن در هر موقعیتی که فکرش را کنید سوژه مناسب پیدا می شود...