۱۹ خرداد ۱۳۹۰

خارپشت یا جوجه تیغی مسئله این است

یک ماجرایی نوشتم در مورد سگها و خارپشتها ! الان برای عده ای این سوال پیش آمده است که خارپشت همان جوجه تیغی نیست احتمالا ً ؟
راستش را بخواهید خارپشت خارپشت که ما مردم عامی در اصطلاح عامیانه امــــان می گوییم  و می نویسیم همان موجودی نیست که فکر می کنیم باید باشد ! در واقع ما جانوری به نام " تشی " را خارپشت می نامیم که عکسش این است .
البته  من همیشه بصورت افسار گسیخته ای بعضی حیوانات را با بعضی دیگر اشتباه می گیرم . اما اشتباه در این یک مورد بخصوص به قیمت خیلی چیزها تمام می شود  . خارپشت ها یا همان تشی ها  تیغهای بلند دو رنگ دارند و وقتی تیغهایشان را به هم می زنند خش خش صدا می دهد  اینها اصلا موجوداتی تک رو و شبگرد هستند همین خارپشت ها هستند که کشاورزان دوستشان ندارند و بیشتر نقش آفت مزارع و باغ ها را بازی می کنند . حتی بعضی وقتها  خارپشت ها توسط کشاورزان و باغ دارها  کشته می شوند .یعنی  شاید ! خودشان می روند سگ استخدام می کنند می آورند می اندازند به جان خارپشت های دور و بر باغشان تا اینها دیگر هوس نابود کردن درختان و محصولات به سرشان نزند و اما جوجه تیغی ها ؛ 
جوجه تیغی ها خوب هستند . جوجه تیغی ها کوچک و خارخاری هستند  اما خارشان مثل یک زره است دشمن مارها و عقرب هایند . باورتان می شود گرگها و سگها و روباهها و خیلی های دیگر وقتی اینها خودشان را گوله می کنند دیگر نمی توانند کاری به کار اینها داشته باشند ؟ و باورتان می شود خیلی وقتها خیلی  از باغ دارها و کشاورزها خودشان می روند برای مزرعه و باغ خودشان جوجه تیغی  استخدام می کنند می آورند تا ترتیب مارها و عقرب ها را بدهند؟
بنابر این حواستان به من هست ! خارپشت هایی که ما می شناسیم یا همان تشی ها زمین تا آسمان با جوجه تیغی ها فرق دارند البته  من و شما که سهل است  بزرگتر از ما هم گاهی مملکتی را به آتش می کشد  و به اشتباه خارپشت ها را به جای جوجه تیغی ها به باغی  تحمیل می کند .آنوقت بدا به حال باغی  که به جای جوجه تیغی ؛  خارپشت ها  را مسئول نگه داری از جان  نهال های تازه رسته اش بکنند .
شاید باید یادم می ماند تا یادآوری کنم دوستان من همه ی ما جوجه تیغی هستیم  آنقدر مار و عقرب خورده ایم که قوی باشیم اما  اکنون باید بایستیم و  جدال میان  سگها و خارپشتهای به جان هم افتاده را تماشا کنیم .

۱۳ نظر:

مهسا گفت...

:Dجالب بود!من هم فکر می کردم یکی هستند.پس جوجه تیغی ها خارخاری هستند.هم خانواده اید:Dبه هر جهت ممنون که برای خوانندگانتان انقدر ارزش قائلید

نسرین گفت...

خارخاسک خانم با وجود شغل (به ظاهر) راکد کارکردن تو انبار شما از سراسر دنیا با خبری...حالا راستی تو انباراتون چی دارین که این همه اطلاعات میدن به آدم;)

jhm گفت...

راستش زیاد فرقی نمیکنه تو جبهه ی خارپشت یا جوجه تیغی یا حتی سگها باشم
ولی دوست ندارم "فقط" نگاه کنم
اگه تو هیچ جبهه ای نیستم, ترجیح میدم کنار بکشم و تو جریان نباشم تا اینکه تماشاچی باشم و ... .

مرحوم مغفور گفت...

پدر بزرگ من کشاورز بود ، تشی زیاد دیدم و البته شنیده بودم که اون خارهای پشتشون رو جهت دفاع پرت هم میکنند.
چه عالمی داشت جمع کردن اون خارهای سیاه و سفید و بازی کردن با اونا ...
پرتم کردی به 20 سال قبل !

محسن گفت...

استاااد! میفرمودیه!

نبات داغ گفت...

از افشاگری شما تشکر می شود.
پ.ن! من چقدر از این چهارگاه بدم می آد چی زودم پسرخاله شده.

شاهرخ گفت...

بنده با این همه ادعا همیشه فکر میکردم این دو یکی هستند ممنونم از شما . راستی اگر ادم با سگ وحشی برخورد کند چه میشود؟ اصلا سک وحشی در مناطق نزدیک به محل سکونت ادمها چکار میکند ؟ از اقای خانه خواهش میشود دیگر شما رو به جاهای خطرناک نبرد . این همه مکان های ارام هست .

Unknown گفت...

این جدال سگها و خارپشت ها تمثیل بی نطیری بود.

ساعت سپید شب گفت...

تشی رو شکار میکنن و گوشتشو میخورن بر خلاف جوجه تیغی

م.طلوع گفت...

خب من فکر می کردم تنها تفاوتشات در اندازشونه ولی حالا به چند نتیجه رسیدم:1- هر چیزی بزرگ بود الزاما قوی ومفید نیست
2- هر چیزی کوچک بود الزاما ضعیف و غیر مفید نیست
3.خارپشتها گرگی هستند در لباس میش برای همین ما به اسم جوجه تیغی میشناسیمشون
4.در جدال چند سگ با یک خارپشت ما حتما نباید طرف اونی که تنها افتاده رو بگیریم.ممکنه به ضرر خودمون تمام شه.
5.ناتوانی ما از کمی اگاهی وعلم ماست. برای همین تشی رو به جای جوجه تیغی میندازیم تو مزارع.
6.بهتره صبر کنیم و از اب گل الود ماهی بگیریم.حساب خارپشت که رسیده شدسگها رو هم پرت می کنیم بیرون.
7. ...
8. هنوز منتظری بگم.خب تمو شد دیگه
9. همین
10.بای

کیقباد گفت...

برخی چیزهایی که از حیوانات سر میزند یا بین آنها اتفاق می افتد ، ممکن است نشانه باشد . نشانه ی چیزی یا اتفاقی . مثلا وقتی اسب بی تابی کند و پا بر زمین بکوبد ، میگویند نشانه ی آمدن زلزله است و یا وقتی در هوای ابری کلاغها بصورت دسته جمعی پرواز کنند و جایی را ترک کنند ، میگویند نشانه ی اینست که آنجا می خواهد برف بیاید !
شاید دعوای بین سگها و خارپشتها نیز نشانه باشد . نشانه ی چیزی باشد . هر چه هست به تماشایش می ارزد !

یک معلم متفاوت گفت...

من بچه بودم جوجه تیغی داشتم. عاشقش بودم.

پری گفت...

((من و شما که سهل است بزرگتر از ما هم گاهی مملکتی را به آتش می کشد و به اشتباه خارپشت ها را به جای جوجه تیغی ها به باغی تحمیل می کند .آنوقت بدا به حال باغی که به جای جوجه تیغی ؛ خارپشت ها را مسئول نگه داری از جان نهال های تازه رسته اش بکنند ))

نمی دانم درست فکر می کنم یا نه اما علاوه براین که میخواستید درمورد تفاوت این دو اصلاعات بدهید ، اصل مطلب همین چهار خط بود !!


نوشته هایتان را می پسندم و مدت طولانی است که وبلاگتان را می خوانم.موفق و موید باشید

نوروزی دیگر

پول خوشبختی نمی می آورد

 غمگین نباشید و تلاش کنید به ادامه زندگی به خوشبین ترین حالت ممکن. زیرا برای غصه  خوردن در هر موقعیتی که فکرش را کنید سوژه مناسب پیدا می شود...