۱۵ تیر ۱۳۹۰

وقتي پرده ها فرو مي افتد

نشسته ام در اطاق انتظار تا بروم دكتر ؛‌ خانمي آمده است تست پاپ اسمير( تست سرطان رحم ) ‌بگيرد . پرستاركلينيك برايش پرونده درست مي كند پس از اينكه اسم و فاميلش را مي پرسد و سنش را مي نويسد مي گويد:
پرستار : حاملگي خارج از رحم داشتيد تا به حال؟
خانم : خير
پرستار: بيماري قلبي
خانم : خير
پرستار : فشار خون بالا
خانم : خير
پرستار : سابقه صرع ؛ تنگي نفس
خانم : خير ،‌خير
پرستار: سنگ كليه ؛ سنگ مثانه ؛‌ غده خوش خيم و بدخيم ؛‌جراحي ؛ افسردگي ؛ مصرف داروي دايمي ؟
خانم : خير ؛ خير؛ خير ؛‌....
پرستار: در 48 ساعت گذشته نزديكي داشتين ؟
خانم : بله

به همين راحتي گرفتن تست پاپ اسمير گوزمال مي شود . زن مي رود تا 48 ساعت ديگر برگردد .

۱۹ نظر:

بخشی گفت...

سلام مدتی نبودی نگرانت شدم. دکتر بودی؟ بهتر شدی؟

نبات داغ اول!!! گفت...

خوب بزار بیافتد. اشتغال زایی می شه یه عده درستش می کنن

ناشناس گفت...

ajab klinike goz mali ke zendegie shakhsie mariz to otaghe entezar bar roye parde sinama miravar

m گفت...

nemeshod 1 shab shytoni nakoni ?ta tesdeto ke inghadr vajeb ham hast ra begeri? aman az dasteh aghayeh khanehke ke aslan be fekreh khanomeh khaneh nest motasefaneh

ناشناس گفت...

من تا قبل اینکه بیام امریکا نمیدونستم پاپ اسمیر چی هست، اما اینجا از ۱۸ سالگی به بالا، اگه یه خانمی فعالیت جنسی داشته باشه، هرسال باید این تست روش انجام بشه و از ۲۱ سالگی به بالا هم، چه از نظر جنسی فعال باشن چه نباشن، هرسال باید این تست رو بدن.
از این نظرها اطلاعات دخترها توی ایران خیلی کمه و این بسیار خطرناکه متاسفانه.

taraaaneh گفت...

یعنی چی خب؟

Eva Davaran گفت...

عجیبه. من اولین بار 35 سال پیش شنیدم که تستی به این عنوان و باهدف کشف زودهنگام سرطان دهنه رحم هست. 17 ساله بودم و رفته بودم آمریکا. دایی من پاتولوژیسته و منو باخودش برده بود بیمارستان. داشت یک تست پاپ سمیر را زیر میکروسکوپ نگاه می کرد و درباره موثربودنش حرف می زد. بعد به من گفت بیا ببین. این نشون میده که این خانم چند ساعت پیش نزدیکی داشته
خب شایدم این چند ساله یه چیزهایی عوض شده. اما من خودمم آخرین بار چند ماه پیش تست دادم و ازم چیزی نپرسید. شایدم فکر کرده دیگه از من گذشته

شلم شوربا گفت...

شايد منظورش اين بوده كه به خدا نزديك شده يا نه...هر نزديكي اي كه تست را گوزمال نميكنه.....به جان خودم راست ميگما

محسن گفت...

پس میخواستید چی چی! مال شود?

کیقباد گفت...

در کلیت ! قضیه ، چیزی بیش از این نیست !
خودمانیش میشه اینی که وقتی که یه نزدیکی ی بی قابل ،می تونه یه زندگی رو به گند بکشه و بر باد بده ، گوزمال کردن تست نمیدونم چی چی که جای خود داره !
و اما ...
و اما جالب بود . ممنون .

پری گفت...

48 ساعت بعد دوباره می آید و پرستار می پرسد: نزدیکی داشته اید ؟ میگوید بله ! میرود تا 48 ساعت بعدش دوباره یا سه باره بیاید !

shiva riasaty گفت...

خب از اول می پرسید !!!!

mahsa گفت...

راستش من مندم همینطور که این جماعت زنان ما، خواهران ما، مادران ما، همه اینهأی که وبلاگ نویس، کامپیوتر باز،... هستند چرا از چیز‌های اساسی‌ که مربوط به خودشون هست انقدر بی‌ اطلاع هستند؟

اولا به قول یکی‌ از کامنت‌ها ، چرا این سوالات جلوی بقیه پرسیده شده!!! این یعنی‌ افتضاح بودن وضعیت مطب دکتر زنان در ایران. سوالاتی به این خصوصی را که طرف نباید تو جامعه جواب بده.

دوما، تست پاپ اسمیر، تستی است که یک لایه سطحی از سرویکس را جدا میکنند، همون نمونه‌ای که با ابسلانگ میگیرند! و زیر میکروسکوپ نگاه میکنند. و چون در موقعه نزدیکی‌ ممکنه این لایه آسیب دیده باشه ، ترجیحا فرد نباید ۱-۲ روز قبل نزدیکی‌ داشته باشه. چون تو اروپا و کشورهای پیشرفته تکنیکی‌ که باهاش جواب تست را علم می‌کند دقیقتر است، معمولا به این مورد توجهی‌ نمیشه، ولی در ایران معمولا از تکنیک چشمی (ویژوال) استفاده میشه، برای همین بهتر است قبلش نزدیکی‌ ناداشته باشه. چون در اینصورت اگر نافرمی دیده بشه نمیتنند بگن در اثر نزدیکی‌ بده یا پیش زمینه بدخیمی است. تمام جریان این است.

حالا این تست هم اورژانسی نیست، که شما را انقدر نگران کرد ۴۸ ساعت اینور انور که هیچ ۴۸ رزش هم مشکلی‌ نداره، بسته به سنّ و جواب تست‌های قبلی‌ ۳ سال یک بر انجام بشه کفایت میکنه. جالب است، که غربالگری این تست چندین سال پیش به طور گسترده برای زنان ایرانی‌ انجام شد و از معدود طرح هایی بده که بازده بالائی هم داشته، ولی‌ اطلاعات زنان انقدر کم است در این مورد. یادم‌هات برادرم را که قرار بود بره کلاس اول و باید تو مرکز بهداشت واکسن میزد قبولش نکرده بودند چون مادرم این تست را انجام نداده بود!!! و مجبور شد انجام بعده، تا مشکل بردرم حل بشه، حوالی سال ۷۵ بود، اگر اشتباه نکنم.

خارخاسک هفت دنده گفت...

مهسا جان چه ربطي به خواهر مادر شما داره يا وبلاگ نويسها و ... بقيه مگه كسي نوشته كه نمي دونسته كه تست پاپ اسمير چيه ؟ حالا فوقش هم نمي دونسته .
دوما اينكه من كجا گفته ام كه پرستار جلوي من از خانم پرسيده ؟ من گفته ام من در اطاق انتظار نشسته ام و پرستار كلينيك دارد براي خانمي پرسشنامه پر مي كند . شايد اين خانم در اطاق انتظار نيست اينكه من حرفش را شنيده ام از كجا شنيده ام چطور شنيده ام شايد ضرورتي نداشته كه بنويسمش . اصلا تو فرض كن كه آن خانم ... لااله الا الله

ناشناس گفت...

hala meshavad 1 nafar be man begoyad
(gozmal )yani cheh ?
cheh tekeh-hayeh jadede dorost shodeh dr iran ke ma nemedanem cheghadr peshraft karded shoma dr iran

مهسا گفت...

من چند دفعه خوندم تا فهمیدم قضیه جیه.بله!اطلاعات راجع به این چیزها جداً پایینه!زشته دیگه،اخه:|:|

رویا گفت...

اینم یه سوتی جدید از خارخاسک خان!
برای تست پاپ اسمیر هیچکدام از این سوالها پرسیده نمی شه و هیچ ربطی هم به زمان اخرین نزدیکی نداره آقای عزیز!

خارخاسک هفت دنده گفت...

رويا خان ! موش بخوره تو رو مادر الان يعني روشنگري كردي ديگه ؟

ناشناس گفت...

چارهزارتا گاو در نقش فالوئر داری، چارتاش نمی تونن یه متن رو از بالا تا پائین درست بخونن تا بفهمن تو راوی بودی نه مریض. تو اتاق انتظار بودی نه این که تو یه اتاق خصوصی فالگوش اطلاعات یه مریض دیگه. این متن درباره پیشرفته یا عقب افتاده بودن کلینیک یا مطب های پزشکی ایران نیست و.......... مردها معمولا دکتر زنان نمی رن. اوفففففففففففففففففففففف.

نوروزی دیگر

پول خوشبختی نمی می آورد

 غمگین نباشید و تلاش کنید به ادامه زندگی به خوشبین ترین حالت ممکن. زیرا برای غصه  خوردن در هر موقعیتی که فکرش را کنید سوژه مناسب پیدا می شود...